Meget kunne være bedre med PostNord

Post Danmark, eller PostNord som de hedder nu om dage, har ændret sig de sidste par år. Og desværre synes jeg ikke det er til det bedre.

Jeg er ikke helt skarp i den rækkefølge det er sket, men disse ting er i hvert fald sket siden jeg startede designgrotten for snart 4 år siden (vildt at der er gået så lang tid)

Færre Posthuse

Jeg tror måske, at PostNord har en ambition om at lukke alle deres normale posthuse, og bare nøjes med at have partneraftaler med dagligvare butikkerne. Det er for så vidt OK, så kan man blive betjent på nogle mere fordelagtige tidspunkter.

Færre selvbetjeningssteder

PostNord har selvfølgelig opsat flere pakkebokse på hensigtsmæssige steder, men de har samtidig pillet et stigende antal selvbetjeningssteder ned. Så man kan ikke så let betjene sig selv med mindre man gør det via pakkeboksen. Og som en butik som sender mange pakker som almindelig brevpost, så er det blevet mere besværligt. Så skal man til at købe portoen via nettet, men så er der leveringstid 🙁

Færre postkasser

PostNord begyndte stille og roligt at pille postkasser ned over det ganske land. Det kunne jeg egentlig godt leve med, hvis de så også gav mig mulighed for at poste større ting (a la små pakker), som man kan i mange andre lande, men det er desværre ikke tilfældet.

Dårligere tømningstidspunkter

For et par år siden, så blev alle postkasser i mit nabolag tømt mellem kl. 19-20, det var skønt, for så kunne jeg snildt nå at få nogle forsendelser afsted efter jeg kom hjem fra mit normale arbejde. Nu har PostNord gjort det således, at postkasserne bliver tømt i løbet af dagen (formentlig af deres normale postbud, eller dem som er ude med pakker), men det gør at mange postkassers tømning er allerede tidligt om formiddagen, og så er der nogle få postkasser, som bliver tømt kl 17.30 og endnu færre, der bliver tømt kl. 20. Det er bare rigtig ærgerligt, at servicen på dette område kun er gået tilbage.

Dårligere digital betjening

Jeg ved egentlig ikke om den er blevet dårligere, men jeg kan bare ikke forestille mig, at den kan have været dårligere end den er nu.

  • E-mail henvendelser tager 6-7 arbejdsdage at besvare
  • Deres app kan ikke filtrere på næste tømning, så jeg kan se hvilken postkasse, som rent faktisk ville kunne sikre, at kunden modtager forsendelsen i morgen
  • Deres hjemmeside er ofte nede
  • De bruger deres kræfter på initiativer som Ønskeøen, selvom der findes en masse lignende tjenester allerede

Dyrere forsendelser

Dette ved alle som har sendt breve gennem de sidste mange år. Jeg mener at kunne huske, at det kostede 3,75 for et almindeligt brev da jeg var barn. Det koster 10 kr. i dag. Og priserne er steget ved årsskifterne de sidste par år. Det er trættende at det skal koste så meget.

Dårligere klagemulighed

Tidligere, når PostNord smed en brevforsendelse væk, så kunne man skrive en klage på deres site om forsendelsen. Den var selvfølgelig selvforsikret, så man skulle selv betale for at den var bortkommet. Post Norden har da heller aldrig formået at finde nogle af de af mine forsendelser de har smidt væk. Det har været det samme standardsvar jeg har fået hver gang. Men nu har de lukket for muligheden via nettet, nu skal man ringe til deres kundeservice i den sparsomme åbningstid de har. Det passer bare dårligt ind i min hverdag med et almindelifgt arbejde.

Hvad kunne PostNord gøre?

De skal selvfølgelig fortsat kigge på deres omkostninger, og det er sikkert grunden til at de har lavet alle tiltagene ovenfor (pånær Ønskeskyen).

For min skyld, så kunne de sagtens have færre postkasser, men der skulle ikke være forskel på deres tømningstidspunkt, og det skulle være sent.

De skulle prøve at innovere med muligheden for at sende tykkere forsendelser. Alle deres røde postkasser har en ret begrænset mulighed for at sende tykkere forsendelser. Det ville være skønt med muligheden for at kunne sende mindre pakker.

Mange af de nye frimærker har en unik kode påtrykt, det kunne være smart om denne kode kunne bruges som en slags track n’ trace, så man kunne se hvor langt et givent brev var kommet.

Måske de skulle give større mulighed for, at deres kunder kunne agere på, at en forsendelse var på vej. Jeg ville elske at oprette en profil på PostDanmark (eller udvide min eksisterende Pakkeboksen og flexleveringsprofil) med muligheden for at planlægge en levering. Post Norden behøver ikke køre forgæves med en værdiforsendelse (jeg SKAL underskrive), så kan jeg fortælle hvornår jeg er ledig og så kan vi finde det rigtige tidspunkt.

Drop initiativer som Ønskeskyen. Det er spild af alle jeres kunders penge. Jeg kan slet ikke se, at det har nogen relevans for Postens forretning, og jeg kan heller ikke se at det kommer til at have det i fremtiden. Der har allerede været mange andre af lignende tjenester på markedet, hvorfor lave endnu én?

Hvis de endelig ville lave en tjeneste som er i periferien af deres kerneydelser, så kig på hvordan Post Norden kan disrupte sig selv. Det kunne være en P2P leverancetjeneste. Gomore indenfor forsendelser om man vil. Hvor man knytter afsender og modtager sammen med én person som skal den vej som pakken skal. Det kunne være via Uber taxier eller lignende.

Når Skat og DSB kan anvende sociale medier til at være i kontakt med deres kunder, så burde PostDanmark også kunne gøre det.

Der er sikkert mange andre ting de kunne gøre bedre, skyd endelig løs med dine ideer nedenfor!

Det samlede billede af Post Norden

Når virksomheder skal positionere sig i et marked med skarp konkurrence, så er noget af det de virkelig forsøger at excellere på deres service. Post Nordens service er over de sidste 4 år, hvor jeg har brugt dem semiprofessionelt (i hvert fald sendt utrolig mange ting via dem næsten 2400 forsendelser siden jeg startede), blevet dårligere og dårligere. Jeg forestiller mig, at det skyldes, at Post Norden stadig bærer rundt på deres forestilling om at de er et monopol. Og selvom de har konkurrence, så har de nærmest de facto monopol, som det ser ud i dag. Der er andre spillere på markedet, men tilgængeligheden og vanen gør, at jeg stadig bruger dem. Men hvis jeg fik et værdigt alternativ på mindre forsendelser, så ville jeg bruge det med det samme.

Jeg er TRÆT af Post Norden.